Az április 12-14 között megrendezésre kerülő Rallye Hungaryról kérdeztük Pétert, aki navigátorával Czakó Janekkel és a teljes felújításon átesett Skoda Fabia Rally 2-es versenyautójukkal állnak csatasorba. A sajtótájékoztatóra három hazai sztár kapott meghívást, Bútor Róbert, Csomós Mixi és Ranga Péter. Utóbbit, a pécsiek büszkeségét és kedvencét kérdeztük a versenyről, a várható fejleményekről.

– Te is ott ültél a sajtótájékoztatón, szerepelsz a verseny promóciójában is. Nyilván édesapátok emlékének is tisztelegtek ezzel. Hogy kerültél a két híresség, Bútor Robi és Csomós Mixi mellé harmadiknak?

– A rendezőség hívott meg, nemcsak a sajtótájékoztatóra, de felkértek a sajtó anyagokba, óriás plakátokon szereplésre is, ami óriási megtiszteltetés, nagyon jól esett mindannyiunknak.

– A korábbi Rally Hungarykhoz képest mennyiben lesz más, újabb ez a verseny?

– Az eddig Veszprém Rallye-khoz hasonlítanám, hiszen végig murvapályák várnak a versenyzőkre, köztük pár újjal is, amik eddig nem szerepeltek. Bő 20-30 százalékkal hosszabb is, biztos, hogy másképp kell neki állni e versenynek. Janekkal régebben indultunk Eb-futamokon, talán több tapasztalattal bírunk, azóta sok idő eltelt, próbálunk most nem 100 százalékos tempóra készülni, de persze, oda tesszük magunkat.

– A versenykiírás már elérhető, mégis vázold fel, kérlek, mire számíthatunk.

– Az ERC szabályai szerint pályabejárással együtt összesen négynapos lehet egy-egy verseny. Királyszentistváni gyorsasági kvalifikációkkal kezdődik, ugyanott péntek este szuperspeciállal folytatódik, ami már beleszámít a versenybe. Ilyen már volt korábban az OB-futamokon, most valami hasonlóra készülhetünk. Az érdemi részére szombat-vasárnap kerül sor, 6-6 gyorsaságival. Így adja ki a 200 km-es gyorsasági távot.

– Bátyád, Laci is rajthoz áll?

– Ő most csapatfőnöki szerepben vesz részt. Elég sok feladat hárul rá, rengeteg kötelezettség van egy Eb-futamon. Csapatvezetői meetingeken kívül a sok szabály betartását figyelni. Szigorúak vonatkoznak például a gumikra. Kizárólag EB-re regisztrált gumigyártók abroncsai használhatók, 16 darab a verseny során, és nem lehet gumit vágni.

Speciális GPS nyomkövető rendszer lesz minden versenyautóban, ami az OB-futamokon még nincs, de a szövetség szeretné itthon bevezetni. Elég drága berendezés, a biztonságot szolgálja. Például, ha az előttünk haladó felborul vagy megáll, a rendszer jelzi, meg kell-e állni ott vagy nem. Vagy, ha mi kerülnénk bajba, kötelességünk megnyomni a gombot, hogy segítséget kérjünk. E célból minden párosnak el kell végezni egy on-line oktatást

Kvalifikáció létezik már OB-futamokon is, de nem teljesen ebben a rendszerben. Itt annyiban új, hogy az első 15 autó fut egy kört, és a legjobb eredményt elérő páros kapja a 15-ös rajtszámot, ami a murván lényeges, hiszen nem kell nyomvonalat kijárni.

Tehát, többet kell készülni, hogy ne hibázzunk e tekintetben sem. Amúgy meg már képben vagyunk mindennel, nagyjából ugyanúgy készülünk, mint korábban a veszprémi murvákra. A verseny előtti hétvégén lesz egy tesztünk Veszprémben, ott igyekszünk majd visszarázódni, elég rég ültünk versenyautóban, ami nagyjából a régi, Skoda Fabia R2-es, ám teljes felújítást és új külső dizájnt kapott. Reméljük a legjobbakat.

– Itt lesz az ERC élmezőnye, mit gondolsz, fel lehet venni velük a versenyt?

Mads Østberg például a gyári tesztpilóta volt a Citroen R5 fejlesztésében, és több tízezer kilométert autózott, részben murván, mi meg itthon évente legfeljebb két murvaversenyt teljesítünk, kb 1500 km-en. Ezzel szemben az EB-menők szinte egész évben versenyeznek. Kicsit irreális a velük való összehasonlítás, a helyismeret nyilván mellettünk szól, szerintem minden hazai páros feni a fogát rájuk, de reális nézve nehéz lesz velük tartani a tempót.

– A hazai mezőnyben kikkel számítasz nagy csatára?

— Az élmezőny valószínűleg ott lesz, velük számolni kell. Csomós Mixi megy EB-ben is, őt is figyeljük majd. A szokásos első öt páros közül bármelyik nyerhet.

– Indultok az ERC-mezőnyben is vagy csak a hazai bajnokságban?

– Sokáig lógott a levegőben, de most úgy néz ki, sikerül az ERC-ben indulás. Ennek egyébként csak anyagi feltétele van. Az ERC regisztráció, a nevezés és hogy értékelve legyél, közel három millió forintba kerül. Nagyon kedves támogatónknak hála, úgy néz ki, ez összejön. Ezáltal még motiváltabbak leszünk, mivel nem ötven-hatvanadiknak kell rajtolnunk, hanem az elejében, tízen valahányadikkén, amikor még nem lesz mély kátyúkkal kijárt a pálya. Murvaversenyeken az első néhány autó letakarítja a murváról az apró kavicsokat, utána válik egyre gyorsabbá a pálya, viszont kb. a 15-ös rajtszámtól felfelé a murvagumikkal kimélyítik a pályát, a fékutakat, kigyorsításokat, közel 40-50 centi mély nyomokban autóznak majd a későbbi párosok. Ami nemcsak lassít, de defekt veszélyt is jelent, előkerülnek a sziklák. Ez a második körben már az OB-n is rizikós.

– Van-e még valami, amire nem kérdeztem rá, de szeretnéd elmondani?

– Számomra nagyon motiváló, ha sok magyar zászlót látok a pálya szélein, az meg pláne, ha pécsi zászlókat is!