Apa és fia tagadhatatlanul a magyar rallymezőny krémjébe autózta magát az utóbbi időben. Mindkettejük tehetsége megkérdőjelezhetetlen, noha egymáshoz képest más-más célból nyomják a gázt. A Kürti Tamás navigátorával a legutóbbi WRC Croatia Rally-n kivívott szép díjukon kívül erről is kérdeztem, László Zoltán, az apát.
– Mit kell tudni a „non priority rc2” díjról?
– A világbajnoki sorozatban az alapnevezésen kívül ki kell fizetni, milyen kategóriában szeretnél menni, és van egy prioritási értékelés is, aminek egész évre szóló nevezési díja van. Ez utóbbiba mi nem neveztünk, és elég sokan csak az alapdíjat fizetik be, mert nem indulnak az éves sorozat összes futamán. Meglepetésként ért minket, hogy e párosok között is versenyt értékelnek. Ők az úgynevezett „non priority rc2”, vagyis, akik nem csengetik be az egész éves díjat. Európa minden tájáról érkező, 40-45 párosból állt ez a mezőny, velük is versenyezve nyertük el az első díjat.
– Amiben azért jelentős szerepe volt a paripának is…
– Legutóbbi fejlesztésű Skoda Fabia RS, amit óriási élmény vezetni! Műszaki oldaláról nem tudok nyilatkozni, mert nem értek hozzá, de a csapat fantasztikus autót biztosított számunkra. Nagyon szeretem, hatalmas lehetőség ezzel az autóval, ilyen környezetben versenyezni. WRC-futamon semmi nem megy simán, de mindenből jól jöttünk ki, Fortuna mellettünk állt. Nagy kockázatot nem szoktam vállalni, szeretem látni a cél lobogót és átmenni alatta, ehhez megteszünk minden tőlünk telhetőt. Most épp a 43 éves Kürti Tamás segített ehhez a díjhoz, de négy versenyen három navigátorral veszünk részt, mert ők elfoglaltabbak, én már nyugdíjas vagyok.
– Az összes hasonló futamon indultok?
– Nem, idén csak erre a horvát WRC-re jöttünk el, nem kívántam befizetni se kategóriát, se egyebet, csak az alapdíjat. Tavaly, 2023-ban az 50 éven felülieknek meghirdetett Master kategóriában indultunk, ahol 2022-ben, negyedikek, tavaly ötödikek lettünk. Egyébként most is negyedikek lettünk volna, ha benevezünk ebbe a kategóriába. Bármilyen autóval lehet indulni, általában R5-ösökkel neveznek, csak az a lényeg, hogy 50 év fölött legyen a pilóta.
– Fiad, Martin egyre gyorsabb és eredményesebb, egymással is szoktatok vívni?
– Hát, inkább azt mondom, egy versenyen indulunk. Martin gyorsan autózik, ő versenyez, én meg hobbiból szeretek ott lenni. A koromhoz képest igyekszem leginkább a célba érésre koncentrálni. Nagyon szurkolok Martinnak, ők most mennek a Kanári Szigetek Rallye-ra, ami komoly Eb-futam. Remélem, sikerül jó eredményt elérnie, mert Veszprémben csak „takarított”, valódi tempóját nem tudta megmutatni, ennek ellenére az abszolút 13. helyen végeztek Bán Viktor navigátorával.
– Mi lesz a következő bevetés?
– Most indulunk az Elba Rallye-ra, ami olasz bajnoki, Mitropa Kupa és Nemzetközi Rally Kupa futam is, 147 indulóból 44 R5-ös lesz, nagyon komoly versenyre számíthatunk. Csodálatos kis sziget gyönyörű szép környezetben, ott még sosem jártam.